Wednesday, September 23, 2015

Do not judge

Assalamualaikum and hye!

If there is one advice that I can give to you right now (actually there is plenty of advices) IS .... Do not judge people!

Sebenarnya hidup kita ni penuh dengan pelbagai dugaan dan ujian. Even Rasulullah S.A.W kita pun ada ujian yang diberi oleh Allah S.W.T, inikan pula hamba sehina-hinanya kita ni. 

Kenapa kita tak boleh judge orang lain sesuka hati just based on apa yang kita nampak secara kasar? Sebab we tend to downgrade ourselves and feel bad about our life.

Zaman sekarang, memang paling senang nak judge orang especially ada social networking apps ni kan. We scroll on people's life events every single hours or minutes from the Instagram, FB or Twitter. Everything is so perfect for them. They look so happy. Cantik. Pastu kahwin dengan lelaki handsome. Nampak loving and penyayangnya each other. Then, dapat anak. Wah complete nya hidup dia. Ada business online yang success pulak... pakai apa pun cantik aje. Gambar cantik2 mesti pakai IPhone6 plus lettewwww... ehh macam monolog dalaman diri sendiri je... hikhik

Tapi...come on.. even kita sendiri pun... ada ke nak letak gambar yang tak best? Tak de kan? Mestila upload yang happy2 je.. yang cantik2 je.. yang nampak tembam sikit pun wala orang lain semua nampak gorgeous pun diharamkan untuk upload kan... haha...

So..just please bear in mind, there is nothing wrong scrolling on other people's life through social medias but be realistic and rationale! Tak perlu nak mengagungkan seseorang tu sampai tak kenal diri sendiri.  Sampai jadi orang yang tak bersyukur. Sampai asyik mengeluh dan complain kenapa life aku tak macam tu? Please just don't!

Because... you never knew how much she has encountered / is encountering in life to achieve what she has been achieved. Semua orang ada bahagian masing2. Kalau bukan sekarang, mungkin nanti. Yang penting, syukur, syukur and sedar diri.

And for me juga... I have my own ujian dari Allah swt yang kadang rasanya tak tertanggung kalau terlalu fikir tapi kita kena positif dan tetap bersyukur kerana sesungguhnya kita adalah antara mereka yang terpilih untuk merasa ujian Allah swt dan sesungguhnya Ya Allah, terlalu banyak hikmah di sebalik ujian Mu ini... Syukur Ya Allah. Thank you my Almighty.

1 comment: