Wednesday, November 20, 2013

The Challenge

Assalamualaikum...

Ok. when I started my new job here, I rarely post pictures into FB or Instagram compared to my previous workplace. And some of my ex-colleagues asked me, "Kau tak happy kan kerja situ?". I was like " No lah..I am happy. How come you jumped to that conclusion?". Ok kalau sebab I jarang post gambar kat FB or Instagram, banyak sebab:

1. Kat sini jarang and rasanya memang tak de event macam pot luck ke or family day ke teacher's day ke macam kat tempat lama tu. So, usually memang I suka ambil gambar kalau ada event and share kat fb and Insta.
2. Walaupun memang colleagues kat sini pun kaki amik gambar jugak macam I olls hehe tapi mungkin sebab kat sini culture nye memang asyik menghadap komputer (besides, I am the only lecturer among Malay lady staff here), so maybe mereka bz... and banyak lagi kerja nak buat.
3. Lagi satu, I x tau nape macam I rase kalau I post gambar banyak2 fasal kerja nanti my ex-colleagues kecik hati. ntah apa2 kan. entah2, diorg pun dah lupakan I olls. ye lar..masing2 bz ngan life masing2. sedey because we were so close. Tapi I tetap sayang my current colleagues jugak.

To put it in a simpler words, I am happy working here. Seriously. In terms of everything. Friends. Working environment. Alhamdulillah semuanya makin mendekatkan kita pada Allah swt and that was my doa, and will always be. Cuma satuuuuu jer..

Hmmm...students. Tu challenge nya. Bukan semua students. Tapi ada la beberapa. Challenge nya adalah most of my students sama ada same age saya or older. So, respect itu kurang. Ada yang siap ajak lunch and dinner. Saya anggap itu kurang ajar. Walaupun dia cakap intention memang anak appreciate saya as a lecturer, still saya rasa dia rude. Tak perlu u nak buy I lunch or dinner to appreciate me. I told him "There are lot of better ways for you to appreciate your lecturer; you can come early to class everyday, participate in class discussion and do your best in exam" (sbnrnya nak perli dia yang jarang datang class and kalau datang pun, lambat). Tapi still berusaha nak bagitahu intention dia yang memang nak belanja lunch. Ishhh...memang rasa nak lempang je student ni. Dia tak tau ke aku memang aku tak kan kuar with any guys berdua! Even though he is Christian, tapi I am very sure other students (regardless their age and religions) know the limit of topics that could be conversed with their lecturers. Kan? Pastu dia tak tau ke aku ni cinta mati dengan laki aku hahaha...sah sah laki aku paling handsome and awesome kat dunia ni (i know...i know haha).

Tapi, harus diingat ye kak ton2 dan bang ton2 semua, sebagai lecturer, kita harus lah profesional. Jangan bercakap menggunakan emosi. Saya tak suka marah students kerana mereka dah besar. Saya cuma akan bagi jawapan yang profesional dan rationale dan analogy saya kenapa jawapannya tidak. Harap dia faham and will never mention about it. never again.

So, nak cakap. Itu sahaja challenge yang I have to deal with when I work here. Other that this, trust me, I am more than happy and could not ask for more, ya Allah.

No comments:

Post a Comment