Monday, November 2, 2015

Berat Badan Ideal

Assalamualaikum..

Dari zaman anak dara sampai lah sekarang dah ada anak dua ni, Alhamdulillah paling berat badan aku pernah achieve adalah 56 kg. Kalau time pregnant tak payah cerita la kan. Tinggi aku 157 cm. Aku memang syukur bab ni tapi selain Allah swt memang anugerahkan aku pinjaman yang satu ni, but things never come in easy ways. Of course la aku jaga makan. Aku tak pernah hafal aku punya BMI berapa. What is my ideal body weight? Tapi macam mana aku tetapkan border line aku untuk jaga makan?

Hehe... tak tau lah cara ni ok ke tak. Tapi aku selalu nya akan reflect kenaikan / penurunan ketembaman aku based on gambar aku. Dan yang aku perasan, aku akan nampak just nice dalam gambar (not too skinny and not too bam bam) if berat aku dalam range 51-52 kg. So kalau aku perasan dalam gambar, bahu, lengan and perut macam menonjol..haaa tu mesti berat aku dah naik jadi around 54-55 kg. And bila aku pijak weight scale tu...memang tepat sekali... 54 kg haha. So guys, kalau korang tanya macam mana kak ton ni kurus (sebenarnya tak kurus pun, aku suka pakai baju loose sikit), this is how I monitor my body weight. Jadinya, bila dah achieve tahap bam bam aku ni, ada few ways yang aku amalkan untuk make sure berat aku takkan lebih dari 56 kg (sebab pada aku, once aku dah melebihi 56 kg, it will be really hard for me to tone down my weight. I have experienced this during my confinement period. Nak turun dari 57 kg ke 56 kg pun ya Allah... amik masa berminggu2 padahal aku jaga sangat makan n kurangkan tidur.) Antara methods yang I have and still practise adalah:

1- Puasa. Kalau puasa ganti dah habis, aku akan puasa sunat. Tapi niat tu jangan lah nak kurus. Niatlah untuk berpuasa sunat. Berdoa kalau dapat kuruskan badan, then it's a bonus. Dan kalau puasa time bukan bulan puasa ni, usually aku tak sahur pun. Just aku makan la malam sebelum tu dalam amount yang secukupnya. And kalau pun aku sahur, aku just minum air milo panas.

2. Tak makan nasi. Kalau kawan2 aku pergi restaurant nasi dengan lauk2 tu, aku just amik lauk la. Tak kisahla kalau ada yang cakap "amboihhh... baik tak payah makan". Suka hati la kan. Badan kita hehe. Tapi yang ni aku just buat sehari atau dua hari sampai berat aku turun ke 53 kg. Ada jugak time kalau aku rasa nak turun cepat, aku memang tak amik nasi langsung , aku just makan buah2 je time lunch.

3. Bila dah turun 53 kg, aku akan amik nasi tapi dalam satu senduk atau setengah senduk sehari dengan lauk2 yang banyak. Yang ni aku practice dalam 2 to 3 days sampai berat aku turun balik jadi 51 kg.

So, basically dengan cara yang aku praktikkan ni, Alhamdulillah sometimes aku dapat turun 3-4 kg within 5 days. Biasa aku buat macam ni bila the following weekend tu ada event and rasa nak melaram ke (sebab nak amik gambar banyak2 kan hahah). Kalau tak, aku relax and chill sikit la. Pastu bila event dah habis...aku makan macam biasa balik hahah. Dengan cara ni, aku rasa tak stress sebab aku tetap dapat makan sedap2 Alhamdulillah. Aku just monitor and limit my food intake bila berat dah naik. Kalau rasa nak cuba cara ni, cubalah ;)

And of course, aku suka zumba. Sekarang aku dah tak join class, aku buat sendiri je kat rumah. Alaa... download jer dari you tube... search for "Light Zumba" for a start. Berpeluh beb! tapi tak de la aku wat hari2. Aku buat bila aku rasa badan aku macam dah lembik. Once in a week should be ok. Good luck peeps!

1 comment: