Tuesday, March 10, 2015

The story of Fahri n Naeem

Assalamualaikum wbt

Two kids. Alhamdulillah. Ada anak ..it doesn't mean your life is perfect. It is not the ending of perfect life but it's a beginning of a challenging life. Ingat, anak itu amanah dari Allah swt. Bukan benda untuk kita menunjuk2 dgn orang lain. Konon2 macam perfect lah life kau. Bukan. Allah swt turunkan rezeki zuriat ini sebab ada tugas baru yg menanti. Ujian baru yg menanti.
 
 Ada orang, anak2 nya memang sangat senang dijaga. Alhamdulillah. 
 
Tapi, ada orang, Allah bagi ujian sikit. Anak2 susah sikit nak dengar cakap. Kena lebihkan bersabar. Pun Alhamdulillah. 
 
Ada orang, Allah bagi ujian sakit pada anak n ujian emosi n spiritual utk parentsnya. Alhamdulillah jugak, Allah nak bagi ganjaran di akhirat nanti. 
 
Ada orang, Allah swt tak bagi n belum bagi rezeki zuriat. Pun Alhamdulillah jugak. Allah swt lebih tahu, mungkin Allah swt tahu kita x mampu dgn ujian mendidik anak.

As for myself, ujian aku n hubby adalah yg no 2 tu. Alhamdulillah. Maknanya Allah swt sayang. Sebab hari2 aku doa padaNya semoga Dia sentiasa mudahkan urusan aku mendidik anak2. Mungkin, kalau anak2 aku super behaved, aku mungkin kurang berdoa padanya. Nauzubillah.

So, this is a story of me, as a mother of two toddlers:

Fahri lahir pada 30 September 2010. Naeem pulak 9 August 2012. Kalau ikut tahun, mereka beza dua tahun. Tapi sebenarnya aku pregnantkan Naeem masa Fahri baru setahun sebulan. Belum boleh berjalan. Eksiden? Tak baik tau guna perkataan tu. Tapi untuk Naeem, memang kami merancang untuk cuba anak no 2 secepat itu. Kami sukakan anak2 yang ramai tanpa mengkaji terlebih dalam bagaimana agaknya kalau ada dua anak ni. Yang kami tahu, bila aku pregnant untuk anak no 2, we were so happy nak bagi Fahri adik. Tapi rezeki Allah swt jangan pernah kita pertikaikan.

Bila mengandungkan Naeem, sejujurnya aku agak sayu bila teringat balik sebab masa tu Fahri sedang sangat perlukan aku untuk bertatih, bermain2, bermanja tapi I was so helpless, entertaining my all-day sickness and nausea. Hanya papa nya, opah dan atok je la tempat Fahri bermanja. Tapi yang pasti Fahri tetap membesar depan mata aku. It just that.. aku rasa sedikit ralat, I was not there spiritually 100% for him. Aku sangat x larat. Rutin aku, muntah makan muntah tido muntah makan muntah. Sampai dah tak de ape nak muntah. Berlarutan sampai aku 5 bulan mengandungkan Naeem. Yang aku ingat, bila aku dah kembali sihat, normal dan tembam ;), Fahri dah makin laju tatihnya. Apalah perasaan Fahri masa tu ;(

Sepanjang aku sihat tu, aku cuba luangkan masa sehabis baik with Fahri sebelum due date aku in August. Hari Naeem selamat dilahirkan, for the first time aku berpisah lama dengan Fahri, first time Fahri x tido sebelah aku. Aku kt hospital ngn naeem n hubby. Fahri tido dgn opahnya. Nangis kot aku. Masa tu first time aku terdetik "kesiannya Fahri". Masih kecil tapi dah dapat adik. Lagi sebulan lebih dah nk bithday dia yang ke 2 tahun. His first birthday was very happening. Bertema berkhemah bagai. 2nd birthday? 

Bila timbul rasa kesian kat Fahri tu, first few days aku start pantang, aku make sure Fahri tak kan kurang sikit pun attention dari aku. Dan I tried my best to make sure ada orang layan Fahri kalau aku dgn Naeem. Sedih pulak teringat fahri yg masih kecil tu harus biasakan diri menjadi abang dan berkongsi sayang mama dan orang lain.

Ketika aku balik berpantang di Kuantan, adalah antara saat2 yang paling emotional dalam hidup aku. Epul dah balik Klang, tinggal la aku, fahri dan naeem, bersama my parents and adik ku Mira yang masih lagi asing buat Fahri. Lebih kurang seminggu jugak Fahri yg dah biasa dijaga oleh opah klang nak 'masuk' dengan nenek, tokwan n suyah kuantan. Penat jugaklah aku seminggu tu. Bayangkan aku yang baru lepas bersalin beberapa hari, masih rasa sakit di bahagian tu, dengan fahri yang tak nak dengan parents aku, nak aku je, semua nak aku buat, mandi, makan, pakai baju, tido..semua nak mama..tak nak orang lain. Fahri mmg clingy sebab dia dijaga oleh opahnya. Tak biasa bercampur dengan orang lain. Aku dengan sakit lagi, dengan naeem lagi, breastfeed, nak pump susu, nak pakai bengkung, nak tukar pad, nak entertain fahri... huhhh memang ujian buat aku. nasib baik thesis master aku dah siap masa tu.

Dalam pantang, aku tengok Fahri macam ragu2 lagi yang naeem tu adik dia. Tapi at times memang die pergi sayang and kiss adik dia. The rest, die banyak main sendiri. fahri ni memang jenis buat hal sendiri dan diam sejak kecik lagi. Alhamdulillah, seminggu berpantang d Kuantan, Fahri mula rapat dengan family aku terutama my mom. Hari2 ikut my mom keluar petang. Lega sikit. Boleh la aku menyusu naeem dengan tenang. Suyah siap buat special birthday cake utk Fahri for his 2nd birthday. Tapi aku mmg da plan ngan hubby akan buat yg grand sikit once aku dan anak2 da balik Klang.


Bila dah habis pantang and balik klang, Alhamdulillah aku rasa hidup kami sangat lengkap. Dah dua anak aku. Dua2 hero pulak tu. Makin naeem membesar, makin lain rupa dia dari fahri. Sebelum aku start kerja and habiskan sisa2 pantang kat umah, memang mencabar sebab aku handle sorang2. Mula2 memang gelabah, mana nak masak, nak pastikan rumah x sepah, nak layan fahri mandi makan pakai baju susu tido, layan naeem, breastfeed naeem, pump susu utk naeem.. mmg multitasking. Tapi lama2 baru aku dapat manage. Yang penting pada aku, kena bangun awal..maybe 2 jam awal sebelum anak2 kita bangun. Siapkan dulu apa yang patut- pump susu, masak breakfast ngan lunch sekali, basuh baju, mandi. Pastu barula senang kita nak layan anak2. Kalau tak..hmmm jawabnya memang x sempat nak masak. Sebenarnya aku pun x percaya sampai hari ni aku boleh jaga dua budak kecil dalam masa serentak. Sebab aku rasa tugas tu mmg susah sgt. Fahri at times ada jugak buat adik dia. So memang kena selalu tengok. Bila marah dia, kesian pulak.


Semakin naeem dan fahri membesar, semakin cekap aku handle mereka. Rupa mmg totally different. Naeem mmg ikut muka mama die ni. Abg Fahri ikut muka papa tapi versi chinese look. Acaner tu haha. Dah muka lain, character pun sangat lain. Abg Fahri suka buat hal sendiri walaupun clingy tapi adik naeem suka berkawan. Pernah satu masa, naeem menangis nak didukung, fahri pulak nangis jugak nak dukung (dia saja x nak kasi mama entertain adik). So mmg kena banyak sabar. Banyak kali jugak lah sbnrnya aku hilang sabar, aku marah fahri. Teruknya aku ni. Nak anak ramai, tapi handle tak pandai. Manusia ok. So aku banyak belajar. Slowly aku cuba tingkatkan sabar dalam handle anak2 ni.

Fahri ni dulu ada satu perangai tak boleh tengok adik dia tido buai (sebab biasanya dia yg conquer buai tu). Mesti dia akan jerit and buat bising sampai adik dia mengamuk. Aku sekali dia buat, boleh sabar lagi tapi kalau banyak kali, mama pulak yg jadi singa. Ya Allah .. ampunkan lah aku. Ntah kenapa aku nak jerit pada anak yang still x tau nak bezakan salah dan betul tu. Kadang2 kita ni terlalu penat. dah x larat nak cakap elok2. Tu yg sampai terjerit tu. Subhanallah.

Bila naeem da besar sikit, naeem pulak buat perangai. Tiap kali fahri nak tido (fahri dah la susah nak tido), dia akan main2 kat buai tu dan kacau fahri. Aku marah lagi. Naeem pulak yg kena marah. Kita ni dulu sentiasa risau x bersebab kan. Anak x nak tido pun kita marah. Kita stress. Sedangkan kita yg x pandai susun masa elok2. Motif guna 'kita'? oklah. aku. aku.

Dan sekarang Fahri dah nk masuk 5 tahun dan naeem tahun ni 3 tahun. Fahri dah masuk kindergarten and naeem still kat umah. Dua2 still opah yg jaga. Cucu opah. Masih gaduh. Adik masih dengan sikapnya yg nak buat apa yg abg Fahri buat, nak main apa yg abg Fahri main. Abg Fahri pulak jenis x suka nk berkawan sgt, jenis cpt rimas. so apa lagi, gaduh je la. kaki tangan semua naik. Papa mama, hmm jadi referee yg stress la. Tapi Alhamdulillah, sejak sekolah ni, aku tengok fahri dah pandai bersabar ngan adik dia, comel je aku tengok camane dia alihkan perhatian naeem setiap kali naeem ngamuk nak main benda yg dia main tu. Contohnya, fahri tengah main blocks, adik pun cepat2 tolak blocks dia yang dah cantik dia susun tu so jatuhla berderai. Instead dia tolak adik dia (still ada lagi kadang2), sekarang dia akan alih perhatian adik dia. Dia akan ambil buku or any toys pastu cakap:

"Kitty  kitty cat... come here.. catch this.." 

So naeem pun.. terus bertukar menjadi seekor kucing lalu cuba menangkap toys tersebut. Fahri akan cuba baling toys beberapa kali. kadang2 jauh betul dia baling so that adik dia pergi catch benda tersebut. walaupun agak kesian naeem kena bertukar menjadi kucing, tapi aku rasa bijak jugak idea fahri ni. Bila adik dia pergi catch benda itu and lupa kejap tentang blocks yg nak dimusnahkan tu, fahri pun boleh la main blocks die balik dengan tenang. Ntah mana dia dapat idea tu. Mungkin dia nampak friend dia buat kat school or he learned from Discney chanel. hmmm .. tapi mmg dah banyak kali aku perasan fahri guna trick ni tiap kali adik dia nak kacau dia. Maybe dia stress pk asyik kena marah ngn mama n papa sbb buat adik dia bila adik dia kacau dia (kami marah both biasanya), so he came up with this trick. Clever Fahri mama..

Naeem pulak.. dah x boleh nak buat apa.. he is only 2.5 yrs old. Kita nak membebel panjang2 pun dia bukannya paham betul pun, memang la dia jawab 'ok mama' pastu besok buat lagi. And sekarang aku dah malas nak berkeras n marah2 sgt sbb he is too young. Mmg kadang2 aku n hubby dah habis pk macam mana nak bgtau naeem yg apa dia buat tu salah. He can not take whatever his brother is holding or playing. He must learn to take turn. He must learn to be patient. He must control his lust. Tapi kau ingat dia paham ke? hahaha

Tapi Fahri tetap ada nakalnya. Yang paling aku geram fahri suka sangat baling adik ngan bantal ngan selimut (konon2 main main la) tapi boleh lemas kalau kita x tengok betul2. Dah puas marah kadang2. Jangan buat adik macam tu. Lemas adik nanti. Walaupun adik tu gelak terkekeh kekeh bila abg dia buat macam tu.

Tapi banyak moments jugak yg buat kami tersenyum dan ketawa berdekah dekah melihat gelagat abang dan adik. Bila Fahri nk main dgn adik, bila mereka jadi best buddy, ketawa sama2, bila abg fahri geletek adik n sayang adik sampai adik ketawa kegelian haha.. bila mereka berdialog sesama mereka..bila mereka nak main sama.berlakon jadi ultraman..sorang jadi rasaksa sorang jadi ultraman haha memang terhibur hati kami gelakkan gelagat mereka..rasa berbaloi sangat meneran ketika melahirkan naeem hari tu :) mereka ada kawan... boleh la mama n papa berehat sekejap. Alhamdulillah...

Tapi, yang paling buat aku n hubby nervous sampai sekarang adalah...kalau bwk both FN for outing. Anywhere. Rumah orang ke, shopping mall ke, taman ke, kenduri. Anak2 aku ni jenis aktif. Jenis nak laju je. Jenis nak explore je kerjanya. Kami kena sangat mengawasi n make sure mereka sentiasa dekat. Penat jugak aku marah kadang2 bila pegi majlis orang sbb x reti duduk diam tapi aku pk sampai bila aku nk marah2.

Tengok anak org lain behave, kadang2 aku terpk..itu maybe judgement aku saja. Ntah2 itu apa yg aku nampak hari tu. Hari lain? Dan aku selalu positifkan diri aku, ini adalah ujian Allah swt untuk aku. Mungkin Allah mahu aku selalu berdoa kepadaNya supaya lembutkan hati anak2 aku utk mendengar kata. Maybe aku n hubby sendiri belum bagi 100% untuk anak2 kami. Sebenarnya banyak benda lagi yg kami harus belajar sebagai parents ni. Kami yg harus betulkan diri sendiri dulu. 

Maka, selain kuasa Allah swt dan beberapa sebab lain, aku masih rasa belum sedia untuk zuriat yg seterusnya. Aku n hubby dah berbincang. Biar hubby habiskan master dulu sampai akhir tahun ni, dan aku settlekan few things berkaitan kerja n masalah kesihatan, selepas itu baru kami bercadang utk menambah. Tapi kalau Allah swt dah takdirkan yg sebaliknya, kami terima jgk sbb dari segi physical dan mental, insyaAllah kami dah ready. Tapi dari segi masa dan tumpuan 100%, rasanya masih belum. Pengalaman banyak mengajar kami. 

Apa2 pun, mama berharap n sentiasa doakan fahri n naeem sentiasa sayang each other. Walaupun kamu berlainan rupa (jambu jer sama), berlainan karakter, mama sentiasa berdoa pada Allah swt supaya Fahri n Naeem sentiasa sayang - paling sayang antara satu sama lain. Sentiasa support each other. Sentiasa tolong menolong. Sentiasa memahami. Sama2 berjaya dalam hidup di dunia dan akhirat. Semoga mama n papa juga sentiasa memperbaiki diri kami dan menjadi parents yg terbaik buat kesayangan2 kami ni. Amin ya Rabbal Alamin.

Buat Fahri n Naeem, these are mama personal fav pictures of u two ;)










 

2 comments: